پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یک بیماری مزمن و التهابی چند سیستمی است که اغلب پوست و مفصلها را درگیر میکند با دیدن دو مورد زیر باید درجا به پسوریازیس شک کنیم ؟ پلاک های صورتی یا قرمز با پوسته های نقره ای رنگ است که در صورت کندن پوسته ها زیر آن نقاط خون ریزی میبینیم. دیدن یافته های میکروسکوپی پسوریازیس مثل:

1. آکانتوز و طویل شدن rete ridge
  2. پاراکراتوز

تجمع نوتروفیل در داخل اپیدرم و ایجاد میکرو آبسه ی مونرو (Munro) اتساع عروق درم پاپیلاری اتیولوژی پسوریازیس علت بیماری آنچنان مشخص نیست، ولی این عوامل باعث تشدید این بیماری می شوند:

• استرس
  • آب و هوا
  • مصرف داروهایی مثل ، لیتیوم داروهای ضد ،مالاریا ،بتابلوکر کورتیکواستروئید سیستمیک و یا قطع کردن آنها و انواع داروهای فشار خون

انواع پسوریازیس :

• پلاکی
  • ولگاریس
  • پوسچرلر
  • قطره ای
  • آرتریتی
  • پسوریازیس ناخن

پسوریازیس پلاکی:

پسوریازیس پلاکی رایج ترین شکل بیماری است که با پلاکهای پوستی به رنگ صورتی یا ،قرمز با حدود مشخص دارای پوسته ی نقره ای در اندازه های مختلف و با توزیع تقریباً متقارن در دو طرف بدن مشخص می شود. درگیری در سطوح اکستنسور (آرنج و زانو)، پوست سر و تنه شایع است برداشتن پوسته ی روی پلاک باعث ایجاد نقاط خونریزی دهنده ای به نام auspitz sign میشود.

پسوریازیس قطره ای یا Guttate:

پسوریازیس قطره ای با بروز ناگهانی پاپولهای صورتی رنگ روی تنه و اندامها در اندازه ی ۱ تا ۱۰ میلیمتر همراه با پوسته ی نقره ای و auspitz sign مشخص می شود. بیمار معمولاً دو تا سه هفته قبل از شروع ضایعات پوستی، شرح حالی از یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی با استرپتوکوک بتا همولیتیک گروه A را میدهد در نتیجه در نوع قطره ای اغلب سطح ASO یا آنتی استرپتولیزین افزایش پیدا میکـ و در نمونه ی ترشحات ،گلو استرپتوکوک کشت میشود

پسوریازیس پوسچرلر:

در این نوع اریتم و پوسچولهای چرکی غیر عفونی ابتدا چینها و سپس سایر نواحی بدن را درگیر می.کند چرک غیر عفونی شامل سلولهای سفید خون است. بروز این نوع پسوریازیس غالباً بـا تـب و سایر علائم سیستمیک ارتباط دارد که در صورت عدم درمان منجر به عواقب مهلکی از جمله سپسیس، دهیدراتاسیون و در موارد نادر دیسترس تنفسی حاد ثانویه می.شود عواملی مثل حاملگی قطع مصرف کورتیکواستروئید ،سیستمیک عفونت یا عوامل آسیب زای موضعی به عنوان فاکتورهای زمینه ساز پسوریازیس پوسچولار معرفی شده است.

پسوریازیس آرتریتی:

درگیری مفاصل در پسوریازیس پنج الگوی بالینی دارد :

• آرتریت مفاصل انتهایی DIP که اختصاصی ترین فرم درگیری مفصلی است.
  • الیگوآرتریت نامتقارن
  • پلی آرتریت شبیه آرتریت روماتوئید
  • آرتریت موتیلان یا خورنده
  • اسپوندیلیت و ساکروایلئیت

پسوریازیس ناخن صدف ناخن :

پسوریازیس ناخن را معمولاً در مبتلایان به آرتریت پسوریاتیک و با شواهدی مثل فرورفتگی (Pitting) انیکولیز جدا شدن ناخن از بستر و تغییر رنگ زرد یا قهوه ای ناخن میبینیم pitting ناخن به علت تخریب ماتریکس ناخن ایجاد میشود که علاوه بر پسوریازیس در اگزما، لیکن پلان عفونت قارچی و آلوپسی آره آتا هــم دیده درمان پسوریازیس برحسب وسعت درگیری دو نوع است درمان موضعی در مواردی با درگیری کمتر از ۲۰ سطح بدن از درمانهایی مثل کورتیکواستروئید موضعی یا تزریق آن داخل ضایعه؛ تار؛ آنترالن آنالوگ های ویتامین D رتینوئیدها یا مهارکننده ی کلسی نورین استفاده میکنیم.

درمان سیستمیک در مواردی با درگیری بالای ۲۰ سطح بدن، ورم مفاصل پسوریاتیک و موارد مقاوم به درمان استفاده می.شود متوتروکسات بهترین درمان سیستمیک است دو داروی زیر هم گاهی تجویز میکنیم.

• سیکلوسپورین که سیستم ایمنی را سرکوب میکند
  • رتینوئیدها مثل آسیترتین یا نئوتیگازون آسیترتین به علت اثرات تراتوژنی در خانم حامله یا فردی که تا سه سال آینده قصد بارداری دارد ممنوع است.

پس اگر آسیترتین خوردی تا سه سال اقدام به بارداری ممنوع است کورتیکواستروئید سیستمیک (خوراکی یا تزریقی) به علت تشدید پسوریازیس ناخن در درمان آن جایی ندارد مگر در موارد استثناء و خاص زنان تحت درمان با متوتروکسات حین درمان و تا سه چهار ماه بعد از قطع دارو نباید برای بارداری اقدام کنند.

مقالات دیگر لبکن پلان چیست؟

دکتر زندی پور

به امید گام‌های موثر در این زمینه و توفیق روزافزون شما عزیزان
دوستدار شما دکتر محمدتقی زندی‌پور

درمان ریزش موی ارثی یا آندروژنتیک دکتر محمد تقی زندی پور : 02636601633